Review : een draagbare shootfest met een schitterende Killzone : Mercenary

Shooters zijn hip, cool en in! Tenminste goeie shooters…

Call Of Duty, Battlefield en tal van andere reeksen klinken als muziek in de oren in onze bijna jaarlijkse releaselijsten.

Hier en dan komt er eens een langverwachte knaller langs zoals Far Cry of andere bekende titel.

Maar het meest indruk waren we recent op handheld gebied toch over Killzone : Mercenary.

Wie Killzone :  Mercenary speelt zal trouwens ook zo goed als de bijna volle potentie van de Vita ontdekken : We zeggen Bijna, want weet dat volgens de geruchtmolen de volle kracht pas bij lancering van Playstation 4 zou te pas komen.

Verhaal :

Arran Danner , De ene oorlog na de andere al heeft hij weten te overleven.

Maar deze oorlog kan wel eens anders uitdraaien…

Wanneer oorlogsheld Alex Grey word ontvoerd, is het aan Arran Danner om  deze te redden uit de handen van vijanden.

Alex Grey is een belangrijke persoon in het ontwikkelen van wapens voor de ISA.

Gameplay :

 Net zoals elke shooter start je de missie door een briefing, en vervolgens de taak  om je door de level heen te loodsen tussen al het vuurgeschut door.

Klinkt simpel en bekend denk je dan ? breng er nog eens het element erin van hier en daar een systeem kraken, afwisselend tot een punt die je dient te verdedigen, en tal van andere variatie.

7d7c231c5b9df95a3430778da987f1da

Elke kill levert je een x-aantal aan geld op die je vervolgens kan investeren om nieuwe wapens en arsenaal vrij te kopen of upgrades.

Alsook de stijl doet je winst variëren : Een Stealth Kill zal je al meer geld opleveren dan een rechtstreekse aanval, en hoe tactischer, hoe meer je eraan zal verdienen.

Killzone-Mercenary-Open-Beta-Announcement-Coming-on-August-16-375507-2

Spaar snel alvast voor een Van-Guard , een zwevende robot die je vijanden afschiet , een Cloack levert en draagbare schild.

Visueel is Killzone: Mercenary  een visuele wonder die de volle potentie van de Vita in je handen geeft.

De vlammenwerpers van de tegenstander laten stof opwaaien , vliegende voorwerpen in de lucht zien schitterend uit, zelfs tot in de kleinste detail werden de beelden verzorgt.

De spelwereld leeft , want op elke ogenblik is er toch iets te doen, al was het maar een rode ton die explodeert of vlaggen die wapperen in de wind.

Besturing :

Als extra in de besturing word het touch gebeuren in de verf gezet met de nodige aanraak en swipe momenten wanneer je een mêlee uitvoert of puzzels oplost.

Wanneer je te dicht bij een tegenstander komt te staan geeft het scherm je in slow motion de tijd om een Mêlee uit te voeren door te swipen in de richting die gevraagd word.

Leuke feature alvast ! Net zoals bij het kraken van codes waar je dient de puzzels op te lossen.

Nog wat later krijg je dankzij een heat seeking raketten gewoon op je scherm je slachtoffers aantikken, maar sta niet te dicht of je kan delen in de pijn.

killzone_mercenary_12

Besturing voor Killzone : Mercenary werkt dus uiterst goed en snel, al was het even wennen.

Het perspectief van de afstand tussen controller en scherm lig dichter dan wanneer je op een Tv aan het gamen bent, hierdoor vergt het een kleine aanpassing om de besturing gewoon te worden.

Er word meer handsnelheid gevraagd dan we tot op heden gewoon zijn van meeste Vita Games.

Multiplayer :

On the road of gewoon van thuis uit , het gebeuren die je competitief maakt is de Multiplayer.

En deze speelt echt wel in als de kers op de taart,

Jou level gaat verder waar je gestopt was in het verhaallijn.

zo kan je afwisselend solo en multiplayer genot beleven terwijl jou score er ook beter op word.

Killzone_Mercenary_58392

Alle vrijgespeelde wapens, je gear en Van-Guards zullen allen aanwezig zijn.

3 verschillende gamemodes vinden we terug onder het Multiplayer gebeuren :

  • Mercenary Warfare
  • Guerilla Warfare
  • Warzone

Mercenary & Guerilla Warfare zijn  een standaard Deadmatch & een Team Deadmatch.

8 spelers nemen het tegen elkaar op en proberen elkaar af te maken in een epische gevecht.

Tijdens de game sessie worden willekeurige Van-Guard pods neergeplaatst.

Wie deze weet te veroveren zal dan ook tijdelijk een extra hulpmiddel krijgen in zijn strijd en een kleine voorsprong.

 Locaties zijn totaal andere mappen  waardoor voor elke speler die al de singleplayer kapot heeft gespeeld , toch nog zijn weg zal moeten zoeken.

Woestijnvlakken, industriële terreinen en andere diverse woeste landschappen en vervallen zones geven jou voldoende run, duck & cover opties.

7d7c231c5b9df95a3430778da987f1da

Warzone is dan weer een aparte spelmode en onderscheid zich van de rest.

Het doet ons denken aan de singleplayer , omdat je in de handelingen herhaalt die je eerder in verhaal mocht uitvoeren : Vechten , ondervragen over informatie , Van-Guard pods…

5 rondes in totaal , met in de laatste ronde word iedereen neergemaaid.

Conclussie :

Het is duidelijk : Sony wil met de Playstation Vita bekomen wat je krijgt op een console thuis.

A Job Wel Done zeggen we dan ook ! want Sony slaagt erin ook.

Het is een waardige First Person Shooter geworden die we gewoon zijn te verwachten op pc & thuis consoles, met visueel een prachtige afwerking vol levende details.

Het is dan duidelijk dat er meer onder de motorkap van de Vita is dan Sony ons ooit liet weten.

Besturing is even wennen, maar eens je onder de knie hebt ga je vlot doorheen de game heen.

Een gedurfde score van ons mag dan ook meer dan verdiend zijn met deze

9.8/10

en een stempel van Playr00m Portable Aanrader !

One thought on “Review : een draagbare shootfest met een schitterende Killzone : Mercenary

  • MoryIsHere
    06/10/2013 at 20:25

    9.8/10 -> geweldig!

    Weer een nieuwe topper voor de Vita dus.

Comments are closed.

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Geverifieerd door MonsterInsights