Review : Final fantasy XIII : Lightning Returns

Vanaf de eerste seconde is het duidelijk :

Het enige dat deze game gemeen heeft met z’n twee voorgangers is de hoofdpersonage :

 

Claire “Lightning” Farron

Deze game toont duidelijk aan dat een vervolg geen kopie moet zijn van de voorgaande games met hier en daar een paar tweaks.

De game smijt continuïteit uit het raam en geeft je een volledig nieuwe ervaring.

Van de volledige nieuwe battle systeem tot het feit dat je enige party member lightning zelf is.

Ook is er een vertrouwde kompaan voor onze heldin onder de gekende naam van Hope Estheim, die haar vanuit “The Ark” steunt en info verschaft.

Op deze manier werken Hope en Lightning samen in opdracht van de god Bhunivelze om de wereld zolang mogelijk uit de greep te houden van complete verwoesting.

Dit doet ze door mensen hun ziel te redden en zo zoveel mogelijk mensen een kans te geven in de nieuwe wereld ook een leven te kunnen leiden.

1937991_738742646149782_1053782872_n

Lightning doet dit natuurlijk voor de enige reden… Het weer tot leven brengen van haar zus, Serah.

Bhunivelze beloofde lightning het leven van haar zus indien ze de god waardig diende in de laatste dagen van het bestaan van de wereld.

Gameplay & Mode’s:

Er is in deze game een nieuw element aanwezig genaamd “outerworld services”, dit staat je toe om in de game te communiceren met andere spelers, zolang je verbonden bent met het internet.

Je kan praten over je ervaring in de game, alsook kan je kijken naar screenshots en meldingen van andere spelers door te praten met bepaalde inwoners van Nova Chrystalia.

Battle Systeem :

Voor de derde game in de reeks van Final Fantasy 13, hebben ze de voorgaande battle systeem volledig gesloopt en een nieuwe opgebouwd.

Deze heb ik dan ook met open armen ontvangen.  Het is een overduidelijke verbetering over de voorgaande 2 systemen.

Het doet me denken aan een mix tussen de battle systeem van crisis core en final fantasy 10-2.

Een duidelijk verschil tussen andere battle systeem is het feit dat je in deze game met lightning alleen aan de slag gaat.

Klasses :

Wat in het begin wel voor wat angst zorgde, maar deze angst verdween na de eerste paar gevechten door het feilloze schemata systeem die ervoor zorgt dat lightning tussen verschillende classes kan wisselen, met een maximum van drie verschillende schemata’s, in een gevecht en dus zo elke rol op zich kan nemen.

Lightning-Returns-Final-Fantasy-XIII-11

Dit gaat gepaard met een uitgebreid equipement systeem die je toelaat lightning haar attributen naar je eigen stijl aan te passen en je de kans geven elke gevecht op je eigen manier aan te pakken

Naast een volledig nieuwe battle system is er ook een grote verandering in de open wereld van de game.

Vergeleken met 13, waar het in de meeste stukken lineair was, en 13-2, die al heuse vooruitgang toonde, is deze compleet anders.

Het ene moment stap je rond in de stad en het andere moment neem je de monorail en ben je in een groot uitgestrekt landschap met kleinere dorpen en wezens die over het landschap gaan.

Een paar jaar geleden had het Final Fantasy 13 team klachten over hoe moeilijk het was een grote open wereld te hebben waarbij de verschillende gebieden feilloos in elkaar overvloeien en er dan nog een hoog grafisch niveau aan te geven….

gaming-lightning-returns-screenshot-7

Maar hier staan we dan een aantal jaar later met een Final Fantasy game die grafisch ongelooflijk is ondanks de grote open wereld die je toelaat te gaan waar je maar wil.

Naast de indrukwekkende en soms zenuwslopende gevechten, hebben de gevechten minder nut dan in eender welk voorgaande Final Fantasy game.  Dit komt door het feit dat de gevechten je geen ervaringspunten opleveren of je character haar level doet stijgen.

De enige manier waarmee je je character haar attributen kan verhogen is aan de hand van het afwerken van side Quest.

Deze gaan van quests die overlopen worden in het hoofdverhaal tot ophaal quests die je de indruk geven dat je een loopjongen, in dit geval vrouw, bent.

Natuurlijk verhogen je attributen ook naargelang de kledij die je draagt, zwaard, schild enz…

Lightning_Returns_FFXIII-1

Maar algemene verhogingen van Lightning’s attributen kunnen dus alleen verkregen worden door missies te voltooien.

Een zeer handig boek die je zult vinden in “The Ark” is The Book Of Conquests.

Een database als het ware van al je hoogst behaalde scores verkregen door het verslaan van vijanden die lightning op haar pad heeft ontmoet en verslagen heeft.

Als je het boek inkijkt kun je zelfs de gevechten opnieuw simuleren en proberen een betere score of evaluatie te halen.

In de game zijn er nu ook de nieuwe EP vaardigheden.  Deze zijn magische abilities die lightning toelaten om extra dingen te doen tijdens het gevecht, zoals health points bijvullen of ontsnappen aan het gevecht.

Upgrade & levelen

Natuurlijk is het normaal dat bij het gebruiken van deze vaardigheden je EP points verbruikt.

Deze worden tijdens gevechten getoond linksonder.

Het maximen aan EP points in het begin is 5 maar dit neemt toe naarmate lightning sterker en meer ervaren word.  Indien je terugkeert naar “The Ark” worden je EP punten volledig hervuld.

Lightning_Returns;_Final_Fantasy_XIII_gameplay

Indien je beslist om met lightning te ontsnappen aan een gevecht verliest ze hierbij ook 1 uur in-game tijd als je op normal mode speelt.

Indien dit niet het geval is en je speelt op easy dan verlies je geen in-game tijd. Gebruik dit dus alleen indien echt nodig.

Soundtrack :

Over de muziek en het geluid van de game vallen ook een paar positieve punten te benadrukken.

De main theme van de game is ook weer, zoals Final Fantasy 13-2, een eigen compositie.  In tegenstelling tot de eerste in de reeks.

Ook is er een geluidsanimatie die vele spelers een nostalgisch gevoel zal geven.

De battle theme van deze game goed maar niet memorabel zoals andere games uit de final fantasy reeks en deze zal je dan ook geen jaren bijblijven.  Zoals we gewoon zijn van Square Enix zijn de voice acting en de lip-syncing schitterend uitgevoerd.

  • Schitterende nieuwe battle system
  • Grafisch is de game van een zeer hoog niveau dat we verwachten van Square Enix
  • Zeer uitgebreid aanpassingssysteem voor lightning
  • Mogelijkheid tot opnieuw proberen van bossgevechten door the book of conquests
  • Tijdslimiet op de verhaallijn
  • Gevechten zijn nuttelozer dan alle voorgaande games in deze reeks
  • Veel side-quests die je de indruk geven dat je een loopvrouw bent
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Geverifieerd door MonsterInsights