Review : Dying Light

Als ik even kort door de bocht mag gaan, dan noem ik Dying Light een Dead Island-game met freerunning.

Niet dat het zelfs dicht in de buurt komt, maar zo zou je het wel kunnen omschrijven.

Ontwikkeld door Techland (van Dead Island), gevuld met zombies (zoals Dead Island) in een grote open wereld (…), maar Dying Light is dat alles behalve.

In de grote fictieve stad Harran is een onbekend virus uitgebroken waardoor de locatie in quarantaine moest.

Jij speelt Kyle Crane, een agent met een dubbele agenda. Enerzijds ben je ingehuurd om gestolen documenten te bemachtigen, anderzijds hebben de locals je leven gered na een zombie-aanval waarbij je gebeten werd.

Daardoor heb je constant nood aan antizine, een ontstekingsremmer die ervoor zorgt dat jij niet in een zombie veranderd.

Dat medicijn wordt regelmatig door instanties gedropt, maar er zijn natuurlijk verschillende groepen in Harran die op zoek zijn naar het medicijn. Een burgeroorlog, de ideale start van een goed verhaal.

Beperkt verhaal

Helaas is dat ook het enige.

De setting is bijzonder goed uitgewerkt en het plot wordt in de eerste uren netjes opgebouwd, maar helaas vervaagt het verder en blijft het niet hangen.

Als je de game blijft spelen, zal het niet voor de plotlijn zijn in ieder geval.

Hetzelfde geldt voor de casting.

De personages komen alles behalve geloofwaardig over.

16

Uitdrukkingen beperken zich meestal tot vrolijk en verdrietig en echt veel moeite heeft Techland niet gedaan om ons verbonden te voelen met het noodlot dat heeft toegeslagen in Harran.

Wat wel leeft, is Harran zelf, de grote antagonist van Dying Light.

Zoals elke grote stad heb je arme en rijke wijken, en in de horizon kun je verschillende leuke details opmerken zoals een reusachtig stadion.

2674846-dyinglight_bethezombie_03

Niet dat je er effectief heen kan, maar Techland heeft wel moeite gedaan om Harran netjes uit te werken.

Overal lopen zombies rond, wat ervoor zorgt dat je altijd op je hoede moet zijn. Hier leunt de gameplay aan bij die van Dead Island.

Elk los voorwerp is een potentieel wapen, maar als het stuk is, ben je er niets meer mee.

Ontsnappen

Er is echter één gigantisch verschil: Dying Light werkt ook in de hoogte.

Je kunt klimmen en klauteren, over muurtjes springen, onder balken glijden.

Bewegen is overleven, wordt regelmatig herhaald in deze game en dat klopt ook.

Dying-light-combat

Het is soms beter om hard weg te rennen en dekking te zoeken op het dak van een huis, dan de zombies aan te vallen en te sterven.

Een extra voordeel is dat je zo hoog dan even een prachtig overzicht hebt op de omgeving en op het gemak een ontsnappingsroute kunt uitdokteren.

Dying-Light-Has-Realistic-Female-Characters-with-Rich-Stories-Writer-Says-467091-2

Soms gaat het ontzettend snel in Dying Light, maar je kunt altijd rustmomenten inlassen.

Na een tijdje wordt Harran een echte freeroamingstad, waarbij je mensen te hulp kunt snellen en verschillende quests kunt activeren.

Hierbij mag je zeker de tijd niet uit het oog verliezen, want eens de zon onder gaat en je ’s nachts je weg moet vinden, dan wordt dat al wat lastiger.

dying_light-90b0e-600x300

Daarnaast zijn er tijdens de nachtelijke uurtjes andere zombies op de baan dan overdag, en die kunnen je escapades zeker in de weg staan.

Bijzonder mooi

Grafisch is Dying Light een toppertje.

Het lijkt alsof Techland wist dat het verhaal zou tegenslaan, dus heeft de studio vooral geïnvesteerd in gameplay en de graphics.

Harran ziet er ge-wel-dig uit op de PlayStation 4.

Als er niets in de weg staat, kun je ontzettend ver kijken en alles ziet er zelfs haarscherp uit. Ook de charactermodels zijn bijzonder knap.

640x359

Van framedrops zijn er geen sprake, al heeft Techland wel besloten om de framerate te verlagen naar dertig beelden per seconde in plaats van de beloofde zestig.

dying-light-parkour-1

Maar wat je niet hebt, kun je niet missen. Toch?

In Dying Light kun je ontzettend veel plezier halen, maar je moet er vooral zelf naar op zoek.

Zombies in elkaar slaan met zelf ineen gestoken wapens, op verkenning gaan in de vibrante wereld van Harran en verschillende opdrachten uitvoeren voor je medemens, het is allemaal mogelijk.

Als je echter een sterk verhaal verwacht, dan ben je eraan voor de moeite. Doet het verhaal er niet toe en kom jij spontaan klaar op de gedachte van free-roaming, dan is Dying Light precies voor jou.

Anders toch nog eens goed nadenken.

8/10

#MatthewDB

 

 

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Geverifieerd door MonsterInsights