Review : Final Fantasy XIII-2

PS3 Review Xbox 360

Dat final fantasy XIII geen top game was is algemeen geweten. Het verhaal was helemaal liniaer , er werd maar weinig vrijheid gegund voor de gamer in vergelijking met de overige games. Toen kwam ffxiii-2 op de markt ipv xiv met dezelfde speelwereld, dezelfde gameplaytechnieken en meer keuzes. Een goedmakertje?

Het verhaal gaat verder waar ffxiii eindigde na de fall van Cocoon. Lightning die nog de wereld redde blijkt plots gestorven te zijn tijdens het eindgevecht. Ze was van de aardbol verdwenen en vanuit ieders leven. Haar zus, Serah, gelooft dit echter niet wiens man Snow eveneens verdwenen is. Snow geloofde Serah en vatte de zoektocht naar Lightning aan. We schrijven 3AF (After fall van Cocoon) en Serah heeft een bizarre droom. Ze ziet haar zus opgesloten in Valhalla en de strijd aangaan tegen Caius. Op hetzelfde ogenblik valt Noel (hoofdpersonage) uit de lucht en krijgt van Lightning de opdracht haar zus Serah te vinden en duikt in een tijdspoort en verdwijnt uit Valhalla. Serah ontwaakt vanuit haar droom en merkt in het dorp New Bodhum dat wat verder op een meteoriet ingeslagen is. Ze gaat op onderzoek naar de meteoriet en vind een tijdspoort en ontmoet Noel, komt oorspronkelijk uit 700AF. Ze stappen in de tijdspoort en zijn vastberaden Lightning te vinden.

De ganse speelwereld van ffxiii-2 zijn er diverse tijdspoorten verstopt en om die te kunnen activeren heb je bepaalde artefacten (Totaal: 160) nodig om deze te kunnen openen en zo door te gaan naar een volgende tijd. In het begin is dit lineair maar eenmaal je deze basics onder de knie krijgt zul je bepaalde keuzes moeten maken tussen 2-3 tijdpoorten. Welke je kiest doet er niet toe, je speelt in de volgorde dat jezelf wilt. In totaal kun je 9 verschillende eindes meemaken.

In de vorige versie was ‘grinden’ niet zo toehankelijk tenzij je bepaalde zones in en uit ging. Nu hebben ze de algemene random encounter toegepast wat een stuk  beter is. De moogle, kuppoooo, die je van Noel kreeg komt hier goed van pas. Eens een vijand in het beeld komt verschijnt de moogle clock dan krijg je de keuze om weg te vluchten (voordat te tijd op is), het monster jou te laten aanvallen of zelf aan te vallen. De moogle clock tikt langzaam voorbij en als je het monster aanvalt als de wijzer in het groene gedeelte is van de klok krijg je een voordeel , lees: pre-emtive strike. Eens dit gebeurd is begint het effectieve gevecht. Het gevecht systeem is hetzelfde gebleven overigens. Een meter vult zicht tot max. 5 blokjes door deze te legen kunnen je aanvallen gaan gebruiken dus hoe langer je wacht hoe krachtigere aanvallen je kunt kiezen. Paradigm Shifts zijn in staat je van rollen te gaan veranderen tijdens het vecht. We onderscheiden 6 rollen

namelijk:

  • Commando: de tank, aanvaller van het team
  • Ravager: de magiër, smijt zware elementen naar je vijanden
  • Sentinel: klappenvanger, lokt de monsters naar hem om alles te incaseren
  • Medic: healer, zorgt dat je party in goede gezondheid blijft
  • Saboteur: zorgt voor nare neveneffecten bij je vijanden zoals poison
  • Syntergist: zorgt voor extra bescherming, meer schade, snelheid

Je team kan jezelf opstellen zoals jezelf wilt ben je vrij aanvallend ingesteld dan steek je 2x Commando en 1x Ravager. Je kunt tot 6 verschillende partys voorprogrammeren die je achteraf nog steeds kunt wijzigen als er een boss battle aankomt.

Bij ieder gevecht krijg je een aantal Crystarium punten (xp) en gil (gold) en eventuele items naargelang hoe goed je het gedaan hebt tegen de vijand. Je kunt tot max 5 sterren in een gevecht.

In het Crystarium kun je vervolgens kijken welke van de 6 rollen je onder de knie wilt krijgen of wil je liever een mix van alles? De keuze is volledig jou beslissing. Je kunt immers alle rollen maxen tot lvl 99. Tijdens boss battles komen er nu cinematic actions tevoorschijn. Je moet een aantallen knoppen aantikken binnen een bepaalde tijd lukt dit voor alles tijdens het gevecht dan word je ervoor beloond met items. Mini-games zijn altijd al aanwezig geweest in de ff reeks dus nu kunnen ons geluk tarden met een potje chocobo racing, je laat je eigen chocobo (lees: grote kip) racen en je kunt hierna gaan op inzetten of speel je liever wat met de slotmachines? Nog niet genoeg? Je kunt nog altijd vragen gaan beantwoorden.

Na zo’n goede 40uur zal je het einde bereikt hebben van deze game maar…. Dan heb je nog niet eens alles gezien of gedaan laat staan de 9 verschillende eindes gezien.

Conclussie

Final fantasy XIII-2 is een kanjer van een spel. Het verhaal is wat vreemd. Grafisch gezien is dit weeral een knap staaltje van Square Enix. Soundtracks en muziek tijdens de game zijn goed. De game speelt heel vlot zonder enige happeringen. De hoofdrol van Serah is enorm goed gecast. Deze game wordt aan iedere RPG fan aangeraden en zal beslist bij de top 3 van beste RPG’s zich bevinden voor 2012.

Plus:

Tijdsduur

Vrijheid

Soundtracks

Grafisch

Min:

Verhaal

Geef een reactie