Cardgamerecensie: Heiki Strike Alternative

Op een zeker moment begonnen overal in de wereld Heiki te verschijnen – mysterieuze wezens die menselijke vormen van wapens lijken te zijn, met krachten die ver boven die van wat normaliter mogelijk is. Al snel bleek dat Heiki om een of andere reden menselijke bevelen volgen, maar op een dag begonnen een aantal van hen militaire operaties uit te voeren, waardoor verschillende Heikifacties tegenover zijn komen te staan… 

Deze game heeft net de nodige fondsen verzameld via Gamefound

 

Over het spel

Heiki Strike Alternative is een tactisch kaartspel waarbij elk van de 2 spelers een eigen squadron Heiki opstelt. De bedoeling is om als eerste ‘commandant’ drie slagvelden te bezetten of om de grondstoffen van jouw tegenstander uit te putten.

In de doos zitten buiten het regelboek 80 knap vormgegeven kaarten met typische (maar geslaagde) anime-illustraties. Sommige Heiki zien er niet erg indrukwekkend uit en zouden zo in een Japanse tekenfilm rond de Tweede Wereldoorlog kunnen gedropt worden, maar de meeste Heiki worden afgebeeld met overgrote wapens, mechanische vleugels, en meer van dat soort moois.

Overigens lijken de Heikikaarten vernoemd te zijn naar de wapens of uitrusting en niet naar de personages, die overigens allemaal vrouwelijk zijn. Japanse ‘girlpower’, dus.

De Battlefield Cards en Superiority Cards zijn een stuk groter dan de rest en vormen het centrum van het speelveld. Er is ook een Battlefield ‘mat’ beschikbaar waar alle kaarten op passen.

De regels

Net zoals dat het geval is in de meeste gelijkaardige cardgames, zitten beide spelers tegenover elkaar. De twee Battlefield Cards worden willekeurig gekozen en samen met aan de ene kant de Sea Superiority en aan de andere kant de Air Superiority zoals reeds gezegd in het midden geplaatst. Omdat geen van beide commandanten met superioriteit begint, wordt de tekst van die twee laatste kaarten van hen weggedraaid, maar dat kan tijdens het spel dus snel veranderen. Er zijn twee Factions en elk daarvan refereert aan een mogendheid uit de Tweede Wereldoorlog: de Axis en de Allies —alleen lijkt de negatieve lading die de Axis in werkelijkheid heeft te ontbreken. Morele diepgang hoef je hier dus niet te verwachten, maar de achtergrond doet gelukkig voldoende fictief aan.

Elke speler begint met 3 Action Point Cards, 1 Tech Point Card, en een ‘Base’ die bestaat uit zijn of haar 40 Heiki Cards. Uit die laatste stapel worden 5 kaarten getrokken die in de hand mogen gehouden worden, waarna de Axisspeler mag beginnen.

Alle Heiki Cards hebben een symbool dat voor land, zee, of lucht staat en bepaalt waar ze mogen opgesteld worden. Land Heiki mogen bijvoorbeeld enkel in Battlegrounds worden ingezet.

Elke beurt bestaat uit 6 Phases die volledig uitgevoerd worden voor de volgende speler aan zet is: de Start, Recover, Capture, Draw, Main, en Discard Phases.

Je mag jouw eigen kaartendek twee keer volledig gebruiken, maar wanneer dat een derde keer nodig is, verlies je automatisch het spel. De eerste keer krijg je wel een Tech Point Card, terwijl de tweede keer je een extra Action Point Card opbrengt. Net zoals dat in veel andere cardgames het geval is, draai je kaarten zijdelings wanneer je ze gebruikt. Tijdens de Recover Phase mogen ze dan weer verticaal geplaatst worden.

Elke Battleground Card heeft twee Capture Costs die gemeten worden in hoeveel opgestelde Heiki van welke soort je moet afleggen om die bepaalde Battleground te veroveren. De eerste kostprijs bestaat altijd uit 4 Land Heiki, de tweede uit een combinatie van Land, Sea, en Air Heiki. Als het mogelijk is om een slagveld in te nemen, moét je dat overigens altijd doen, met een maximum van 1 per beurt.

Tijdens de Draw Phase trek je een extra kaart uit jouw Base — twee als je Sea Superiority hebt.

Heiki worden opgesteld tijdens de Main Phase, maar daarvoor moet je wel de Action en Tech Points betalen die op de gekozen Heiki Card staan vermeld. De Heiki Cards kunnen Deploy (zoals ‘Defeat up to 1 Land Heiki with Power 3 or less’), Reaction (zoals ‘Whenever an Air Heiki is deployed under your control, draw 1 card’), en/of Order Abilities (zoals ‘Discard 2 cards. Defeat up to 1 Land Heiki with Power 1 or less, ignoring cover’) hebben. Sommige kaarten komen al ‘gebruikt’ in het spel, waardoor je een beurt moet wachten voor je ze kunt verversen om hun Abilities te gebruiken.

Andere mogelijke acties zijn Supply (waarmee je 1 Action Card betaalt om een kaart uit jouw Base te kunnen trekken), Order (waarmee je een kaart uitput om een Order Ability in te zetten), en Research (die je toelaat om de 2 bovenste Heiki Cards in jouw Base schrapt om 1 Tech Point te mogen ontvangen).

Als je meer Heiki op zee of in de lucht hebt dan jouw tegenstrever, heb je superioriteit in het desbetreffende gebied en dat kan erg belangrijk zijn: de eerste laat je toe om een extra kaart te trekken tijdens de Draw Phase, terwijl je met Air Superiority maar liefst 9 kaarten in de hand mag houden dan het normale maximum van 5. Als je op het einde van jouw beurt meer kaarten in de hand hebt dan het toegelaten aantal, moet je kaarten afleggen tot je dat maximum hebt bereikt.

Beoordeling

Heiki Strike Alternative is een leuk vormgegeven cardgame die meer dimensies heeft dan heel, wat gelijkaardige spelen. Die moeten het vaak hebben van de speciale eigenschappen die op de kaarten staan afgedrukt, terwijl concepten als Air en Sea Superiority, Action Points en Tech Points meer zaken toevoegen waar je moet op letten om het spel te winnen. Dat maakt Heiki Strike Alternative meteen ook een aanrader voor wie zich graag eens met een tegenstander meet zonder de portefeuille telkens weer te moeten opentrekken.

 

Recensie door: Dirk Vandereyken

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Geverifieerd door MonsterInsights